Őszi káposztarepce: több, mint köztes kultúra
Népszerű növényi olaj és bioüzemanyag forrás – az őszi káposztarepcében óriási lehetőségek rejlenek. A Syngenta a legújabb technológiára koncentrálva próbálja bezárni a termelés és kereslet között fennálló rést.
Az őszi káposztarepce vagy olajrepce emberi fogyasztása viszonylag újkeletű: Századokon át köztes kultúraként ültették a gyomnövények megfékezése, valamint a vetési időszakok között a talaj javítása érdekében, és az állati takarmány kiegészítésére. A mag magas erukasav tartalma miatt sütőolajnak nem használható. Csak az 1970-es években nemesítettek alacsonyabb savtartalmú változatokat, amely hatalmas áttörést jelentett a kultúra számára. Ma az olajrepce a harmadik legfontosabb növényi olaj forrás a világon, a pálma és a szójabab után.
Válaszként a kihívásokra a Syngenta multi-technológiai megoldásokat keres. Az egyik ilyen fejlesztés alatt álló megoldás a repce "feketelábúsága", azaz a fóma leküzdése. Valószínűleg magas hozamú fóma-rezisztens hibridekhez társítanak majd olyan csávázószereket, mint a MAXIM és a VIBRANCE, valamint növényvédő szereket, mint a MAGNELLO és a TORPEX. A megoldásokon túl, a Syngenta vetőmag kutatás-fejlesztésbe is invesztál, hogy sikeres átmenetet biztosítson saját tulajdonú vetőmag hibridizáló rendszerébe, a SafeCrossba.
Különböző vetemények: egy termesztő, egy ajánlat
A canola egy ’high-tech’ kultúra: az elvetett mag 95%-a hibrid és a gazdák nagymértékben alkalmaznak biotechnológiát. Mivel a canola, a gabonafélék és a hüvelyesek a vetésforgóban szorosan összefüggenek, a Syngenta egy átfogó megközelítésű ajánlat kifejlesztésén dolgozik, hogy integrált megoldással elégítse ki a termesztők szükségleteit a teljes vetési ciklusban. A Syngenta egyedülálló piaci stratégiája és szoros kapcsolata a termesztőkkel – amelyet ügyfélkapcsolati menedzsmentjének köszönhet – ideálissá teszik Kanadát az ajánlat bevezetésére. "Átfogó megközelítésű ajánlatunkkal nem csak az a célunk, hogy a teljes vetésforgón át növeljük a termesztői termelékenységet, hanem az is, hogy tovább erősítsük a Syngentát a nagyon is kompetitív kanadai piacon", mondja Dave Sippell, a szántóföldi kultúrák vezetője Észak-Amerikában.
Még szorosabb kapcsolat kiépítése a termesztőkkel
Azon túl, hogy a termesztőknek megfelelő ajánlatokat adunk, az is alapvető, hogy a helyi értékláncba bekapcsolódjanak. Egy jó példa erre a Syngenta agroAMIGO programja Chilében. A lazac adja Chile egyik legfontosabb iparágát, a halászat pedig jó minőségű haltápra támaszkodik, amelynek egyik fő eleme az olajrepce. Míg korábban Chile importálta az olajrepce olajat, 11 évvel ezelőtt a Syngenta 5 chilei gazdával elkezdte agroAMIGO programját: tanácsokkal látta el őket, hogy hogyan lehet a helyi ellátási lánc számára a legjobb terményt termeszteni. A programnak köszönhetően a gazdák rekord olajrepce hozamokat értek el és szerződésekhez jutottak, hogy ők szállítsák a terményt az iparág számára.
Az olajrepcében tapasztalt sikerre építve az agroAMIGO program jelentősen kiszélesedett. Ma a Syngenta mintegy 350 közép- és nagygazdasággal dolgozik Chilében, és a tanácsadás ma már az olajrepce mellett egyéb terményekre is kiterjed, így az ország déli részén a kukoricára, burgonyára, árpára, napraforgóra és a búzára, északon pedig a gyümölcs- és zöldségtermesztésre. "Az agroAMIGO egy kapcsolati program, ami a bizalom és hűség kiépítésére koncentrál termesztő és agronómus között", világít rá Sergio Stockebrand, dél-chilei agroAMIGO képviselő. "Rendszeresen látogatják a gazdákat, így aratáskor is, hogy aratás utáni elemzést végezzenek, feltárva ezzel a terménnyel kapcsolatos esetleges problémákat és megtalálják a legjobb megoldást. Agronómusaink a különböző termények minden aspektusában felkészültek és képzettek - a vetőmagtól a vetőmag kezelésen és növényvédelmi termékeken keresztül a trágyázásig, öntözésig, tápanyagellátásig, abiotikus faktorokig és az éghajlatig."
"Kapcsolatunk a termesztőkkel teljességében integrált", teszi hozzá Sergio. "Agronómusaink rendeszeresen találkoznak a földeken dolgozó szakemberekkel, hogy megbeszéljék, mit tapasztaltak a terepen, megvitassák a legjobb gyakorlatokat és megtervezzék a jövőt. Ma a chilei eladások mintegy 50%-a ezen a programon keresztül valósul meg, tehát igen sikeres."
A jövőre nézve, a Syngenta feladata Chilében további innovatív ajánlatok kidolgozása a gazdák felé, akik szívesen veszik a modern technológiát, valamint kapcsolatuk javítása az iparággal, amit kiszolgálnak.