A molekula a piacon - 1. rész
A molekula a piacon - 1. rész
A vezető molekulák generációja
Az alapötlettől a több tonnát előállító folyamatig – a Kémia Nemzetközi Éve alkalmából bemutatjuk, hogy a Syngenta kutatólaboratóriumai és kémikusai mivel járulnak hozzá sikereinkhez.
Egy új átütő növényvédő szer molekulát olyan megtalálni, mint tűt a szénakazalban. A felfedezés és a fejlesztés folyamata akár tíz évig is eltarthat és 250 millió dollárnál is többe kerülhet, miközben 70.000 jelöltből átlagosan csupán egyetlen egy kerül gyártásra új agrokémiai hatóanyagként.
Minden egy ötlettel kezdődik
Ha az ötlet már megvan, a szervetlen kémikus feladata, hogy az összetevő mintáját előállítsa egyszerű, a kereskedelmi forgalomban kapható építőelemekből, a kémiai szintézis „lego elemeiből”. Az új hatóanyagokhoz vezető útvonal az ismert kémiából is indulhat vagy házon belüli szakértelem alapján is kidolgozhatják. A stratégia gyakran több kémiai lépésből áll. Minden állomáson kellemetlen meglepetések érhetik a szakembert: túl- vagy nem-reaktív molukulák, nem kívánatos melléktermékek vagy alacsony hozam, hogy csak néhányat említsünk. A kritikus első 100 milligrammnyi minta előállítása – ami egy teáskanál hegyén elférne – gyakran a legnehezebb. A folyamat közben az elemző kémikusok létfontosságú segítséget nyújtanak annak megerősítésében, hogy az új összetevő szerkezete olyan, amilyennek lennie kell.
Köszönjük Louisa Robinson (tartalmi tanácsadás), Sally Russell, és Danielle Mason (illusztrációk), a Syngenta Jealott's Hill R&D terület összes kémikusának közreműködését a cikksorozathoz.